Monday, February 1, 2010

Rancangan Pengajaran Online

Sebelum ini, pensyarah perlu memuatnaik Rancangan Pengajaran (RI) ke dalam MyGuru2 secara manual dan akan disemak setiap semester. Sehingga sekarang, peratusan muatnaik RI masih belum mencecah garisan sepatutnya dengan hanya 78%, sedangkan matlamatnya adalah 95%.

Pada pandangan saya, sesetengah fakulti begitu komited dan bersungguh dalam mengarahkan pensyarah mereka melaksanakan tugas yang begitu mudah ini. Fakulti yang bersungguh ini peratusan muatnaiknya memang tinggi, malah ada yang mencecah 99%. Malangnya terdapat juga fakulti yang sangat perlahan, yang menyaksikan bilangan kursus yang telah muatnaik RI tidak mencapai separuh pun.

Entry ini bukanlah untuk saya mencari kesilapan sesiapa, namun untuk memperkenalkan satu modul baru yang bakal dijalankan tidak lama lagi iaitu modul OBE Rangka Kursus / Rancangan Pengajaran.

Melalui modul ini, pensyarah khususnya penyelaras kursus akan mengisi RI melalui ruang yang disediakan dalam MyGuru2 dari teaching plan sehinggalalah reference. Ianya nampak banyak, tetapi one time sahaja. Pensyarah selepas ini tidak perlu risau lagi tentang RI kerana ianya telah disediakan dengan baik oleh pensyarah sebelum ini.

Rangka Kursus pula akan dipantau oleh pihak Akademik dan perlu juga diisi oleh penyelaras kursus. Rangka Kursus lebih straight kerana ianya tidak boleh diubah sesuka hati oleh pensyarah tanpa kelulusan senat universiti.

Oleh yang demikian, selepas ini akan tiada lagi istilah berapa peratus yang telah muatnaik RI, tetapi berapa peratus yang telah mengisi RI kursus masing-masing dalam MyGuru2.

No comments:

Post a Comment